Frienvy

Frienvy - The feeling of want or need for something or someone that a friend might have. People often experience frienvy when a close friend of theirs loses weight, gets a promotion or finds a new partner.

Het grote, groene monster heeft een baby gekregen genaamd 'Frienvy'. De term trok mijn aandacht toen Cosmopolitan USA er in juni een artikel aan wijdde. Als we allemaal eerlijk zijn, dan hebben we hier al mee te maken gehad. Het gevoel dat je inwendig zooooooo jaloers bent, maar toch 'goed gedaan' of 'proficiat' zegt tegen de persoon in kwestie omdat de regel zegt dat je blij moet zijn voor je vrienden. Maar we weten allemaal dat dit gemakkelijker gezegd dan gedaan is.
De vraag is waarom we het doen. De vriend(in) die alles heeft, waarvoor we blij moeten zijn en aan wie we dat ook in het extreme tonen - ook al is het niet gemeend. We weten dat het fout en niet eerlijk is, maar toch hebben we het gevoel dat we niet anders kunnen. Het nadeel is wel dat je - althans ik toch - jezelf achteraf heel slecht voelt. Allerlei gedachten spelen door mijn hoofd. Waarom kan zij wel afvallen en ik niet? Waarom verdient zij zoveel geld en ik niet? Waar vindt zij de tijd om al die leuke dingen te doen en ik niet? Waarom heeft iedereen haar graag en mij niet? Waarom kan zij elke dag gaan sporten en ik niet? Enzovoort, enzovoort, ... Heel eerlijk? Ik word daar énorm humeurig van. Ik haal mezelf op die momenten naar beneden en heb eerder zin om er de brui aan te geven dan om er effectief iets aan te doen. En laat nu net daar het probleem liggen. Volgens Cosmopolitan moet je op zulke momenten de koe bij de horens vatten en ernaar streven jezelf verder te ontwikkelen.

Maar, ik grijp geen koe bij de horens. Er zijn genoeg koeien die klaarstaan, maar ik krijg ze niet te pakken. Elke keer loop ik er vol goede moed achteraan, om dan halverwege de achtervolging te staken. Ik heb blijkbaar niet de wilskracht om ervoor te gaan. Waardoor ik me weer slecht voel omdat ik het niet kan volhouden. Waardoor ik vind dat er iets moet veranderen en ik achter een andere koe hol. Vicieuze cirkel? Wat is dat?

Natuurlijk wil ik iets volhouden en mezelf verbeteren, maar ik ben daarnaast ook heel erg goed in het overtuigen van mezelf. Overtuigen dat het niet de manier is waarop ik mijn doel zal bereiken en dat ik een andere richting uit moet gaan. Ook al ben ik nog maar net aan mijn tocht begonnen.

Dus nu is de vraag: "Wil ik wel veranderen?". Of wil ik gewoon diep vanbinnen mezelf blijven en al dat getwijfel achter mij laten? Ik hoop dat ik het antwoord ooit te weten kom...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Getest: Calvé Burger saus

Smile Baby

Review: Ambre Solair BB Cream SPF 30